«SO WOHNT EUROPA»
- DEUTSCHE HANDWERKSMESSE I MÜNCHEN I 1959.

AFDALS PRISVINNENDE UTSTILLING FOR NORWAY DESIGNS.

Text: Mats Linder ©2015

Torbjørn Afdal (1917-1999) er en av Norges mest stilsikre møbelformgivere. Han ble ansatt ved Bruksbo Tegnekontor i 1946, hvor han var sjefsdesigner i flere tiår. Bruksbo ble etablert i 1941 av interiørarkitekten Arne Remlov og gründeren Per Tannum. Firmaet var en av landets ledende eksportører av møbler med god design, og sto for 20 prosent av norsk møbeleksport på midten av 1960-tallet.

23. mai 1959 åpnet Torbjørn Afdals separatutstilling på Norway Designs i Oslo, den første retrospektive møbelutstillingen her til lands med modeller fra bare én designer. Utstillingen var en forsmak på Norway Designs deltakelse på den internasjonale utstillingen, Deutsche Handwerksmesse i München, som åpnet 29. mai, det samme året.

Norway Designs A/S, ble av Norges Eksportråd og Landsforbundet Norsk Brukskunst, overlatt arbeidet med Norges stand på spesialutstillingen ”So wohnt Europa” på Deutsche Handwerksmesse. Bruksbos Torbjørn Afdal og Norway Designs interiørarkitekt Cato Mansrud, innredet den 60 kvadratmeter store, vinklede standen som var oppdelt i tre grupper – sofakrok, spisested og bibliotek. Alle de utstilte møblene var tegnet av Afdal.

Sofakroken var møblert med den langstrakte sofaen München med tilhørende løs modul, som trolig var tegnet i anledning utstillingen. Produsenten var Bjarne Hansen på Sjøholt. Lenestolen Broadway er en av Afdals kunstneriske flaggskip som ble produsert av Svein Bjørneng. Tre slike lenestoler var plassert overfor sofaen. Det som kjennetegner Broadway er ryggen i utspent hud med smekre armlener som er elegant føyd sammen til for- og bakbein. Sofabordet Taiwan hadde en nett liten skuff under bordplaten, og bordet var plassert mellom lenestolene og sofaen. Langs en åpen side stod en lang, kantlistet benk. Benken var veldig lik Krobo i utformingen, med det karakteristiske understellet og det kan tenkes at Afdal hadde den i tankene da Krobo-serien kom i produksjon noe senere.

Spisestedet ble møblert med Form spisestuemøblement, produsert av Nesjestranda Møbelfabrikk. Form-stolens karakteristiske, hornformede rygg er sammenføyet i overgangen mellom rygg og armlene, og er et godt eksempel på Afdals danske påvirkning. Spisebordet kjennetegnes av beina som er splittet i to, og de fire kobberstagene som er festet til undersiden av bordplaten. Fire Veggen de Luxe dobbeltskap, ble monterte etter hverandre, en halv meter over gulvet i flukt med langbenken.

Et skrivebord fra Haug Snekkeri sammen med en Form spisestuestol understreket grensen mellom spisestedet og biblioteket. Til høyre for skrivebordet, var en Veggen de Luxe seksjon fra Ringerike Møbel- og Trevarefabrikk, utstyrt med ulike prydgjenstander fra noen av de andre utstillerne, deriblant Willy Johanssons kunstglass for Hadeland.

 

 

Torbjørn Afdals møbler på So wohnt Europa ble trukket i møbelstoffer tegnet av Sigrun Berg for De Forenede Uldvarefabriker (DFU) og PLUS vevstueverksted. Tapetsererarbeidet ble utført av møbeltapetserer Gunnar Storvand.

I alt deltok 2400 utstillere på Deutsche Handwerksmesse, men bare 29 gullmedaljer ble utdelt, deriblant til Afdals møbler. Utmerkelsen var selvfølgelig en stor triumf for både Torbjørn Afdal, Bruksbo Tegnekontor og deres samarbeidsbedrifter.

 

 

Under NORDIC DESIGN FAIR 2015 på DogA I Oslo, gjenskapte Utopia den sentrale delen av den norske standen på Deutsche Handwerksmesse som ble tildelt gullmedaljen i 1959; her vises mange av de mest vellykkede møbler av Torbjørn Afdal som Krobo, Broadway, Form, Taiwan og Munchen sofa.